Po úspěšných Jeptiškách přichází Divadlo Na Fidlovačce s dalším muzikálovým hitem My Fair Lady. Příběh o drzé prodavačce květin, která se pomalu stane dámou, nastudoval režisér Juraj Deák. Fidlovačka je tak druhým divadlem v Praze, které se rozhodlo světoznámý titul inscenovat.
Snad každý z nás zná filmovou podobu muzikálové My Fair Lady, nebo prvotní knižní Pygmalion, z něhož následně populární muzikál vzešel. Pohádkový příběh o chudé pouliční prodavačce květin Elizy Doolittleové, která ke štěstí přišla, je pohádkovou podívanou pro všechny věkové kategorie.
My Fair Lady se u nás dočkala hned několika uvedení. Vidět jsme ji mohli v Městském divadle Brno, Městském divadle v Mostě a dalších městech. V Praze ji do repertoáru zařadilo pouze Hudební divadlo Karlín. Fidlovačka je tak druhým divadlem v metropoli, které se zhostilo tohoto populárního muzikálového dílka.
Kromě hezky napsané předlohy, která obsahuje několik vtipných pasáží, které si Fidlovačka upravila do dnešní „mluvy“, diváky zaujmou chytlavé melodie. Mezi nejvýraznější písně muzikálu však patří známé To bude náramný, Máš-li kapičku, Jen se těš a jazykově krkolomná Déšť dští v Španělsku.
Právě poslední zmiňované písničky zařazujeme i k těm nejzajímavějším scénám. V Jen se těš Eliza provokativně vyhrožuje svému učiteli fonetiky a slušného chování Higginsovi, v té krkolomnější se diváci pobaví onom učením správné výslovnosti.
Bebarová září na plakátech, Mošnová na jevišti
Do hlavní role Elizy Doolittleové tvůrci obsadili Terezu Bebarovou a Barboru Mošnovou. Je škoda, že veškerá propagace stojí pouze na tváři první zmiňované mladé herečky. I přes její talent také její kolegyně je velkým hereckým i pěveckým přínosem pro obsazení muzikálu. Mošnová předvádí svou roli s veškerou komediálností a na začátku představení se výborně vžívá do své přidrzlé Elizy. Umí výborně pracovat s hlasem, neustále pohazuje rukama, jak to tak „holky z ulice“ dělají, a její proměna v pravou dámu je velmi přirozeně zahraná. Po pěvecké stránce taktéž nemůžeme nic vytknout. V roli učitele Higginse jí sekunduje herec a ředitel divadla Tomáš Töpfer. Jeho komediálnost a talent už známe natolik, že jej není třeba hodnotit. Po pěvecké stránce už je to horší, muzikál však nedisponuje písněmi takového rozsahu, že by to nějak vadilo.
Jisté zpestření přináší do muzikálu Miroslav Hanuš jako popelář Alfréd Doolittle a s chováním nevzdělance diváky „krmí“ humornými hláškami. Krásným zpěvem zas okouzlí nápadník v podání Marka Holého.
Choreografie jde ruku v ruce se scénou
Choreografie se ujal Martin Pacek, který jí přisoudil především práci s dekoracemi. Herci tak většinou tančí u židlí, po stole, u postele, ale také na schodech, které dominují stranám jeviště. Choreografická složka tak jde ruku v ruce se scénou Iva Žídka, která je jednoduchá. Na rozdíl od jiných muzikálových divadel, které sází na přeplácanost jeviště, velký prostor Fidlovačky působí trošku skromně, nicméně v jednoduchosti je krása, což My Fair Lady jen potvrzuje.
Nový muzikál Divadla Na Fidlovačce je povedený snad po každé stránce. Možná, že kdyby produkce zvolila hudbu v podání živého orchestru, byl by zážitek ještě větší. Každopádně druhá premiéra u diváků vzbudila jediné – standing ovation. A my můžeme jen s tímto hodnocením přítomných diváků souhlasit.
Text: Michaela Rochovanská
Foto: Divadlo Na Fidlovačce