Chcete prožít příběh poslední královny Francie, vžít se do dobové atmosféry, zaposlouchat se do krásných árií a obdivovat zdařilou choreografii? Přijďte na nový muzikál Antoinetta společnosti Musical Production. Pod režijním vedením Radka Balaše se můžete těšit především na výkony Ivy Marešové, Michala Novotného a Bohuše Matuše.
Po dlouhých osmi letech příprav Antoinetta konečně usedla na muzikálový trůn. Cesta k němu však byla trnitá. Původně na muzikálu pracoval Karel Svoboda, když ale v roce 2007 zemřel, zpracování titulu muselo být odloženo. Po několika letech se produkce rozhodla, že se hudby ujme Jiří Škorpík. A 9. dubna 2014 tak muzikál ve své premiéře konečně přivítal své první diváky.
Muzikál je dílem tvůrčího tandemu Vrba, Hubač, Balaš. Ten se podepsal již pod muzikálové představení Já, Francois Villon, s úspěchem uváděném v Divadle Na Jezerce. Na rozdíl od komorního Villona je Antoinetta – královna Francie velkým projektem, který vyžaduje prostorné jeviště. Sází totiž mimo jiné na velká sborová čísla, kterých je v muzikálové inscenaci nespočet.
Choreografie na jedničku
Právě company je jednou z nejpovedenějších složek představení. Z názvu muzikálu by se mohlo zdát, že ústřední postavou je právě ona Marie Antoinetta, známá též pod přezdívkou Madam Deficit, kolem níž se všechno točí. Nicméně opak je pravdou, inscenace totiž nabízí pohled z velké části na hladovějící lid a francouzskou revoluci. A kdo je tak hlavní postavou, lze usoudit celkem těžko. Toho však dokonale využila uznávaná choreografka Carli Jefferson, která dala do příprav muzikálu mnoho energie, což je ve výsledku hodně znát. Choreografie je na jedničku vypracovaná, spolu s hudbou i to nejlepší, co novinkový muzikál nabízí. Do popředí se tak dostávají postavy, které by jinak zůstaly ve stínu svých známějších kolegů. Jen škoda, že po pěvecké stránce zpívající chvilkami přehlušila hudba.
Ač na mě muzikál hodně zapůsobil, nutno podotknout, že jeho první půlka je celkem chaotická. Jeden obraz vmžiku střídá druhý, a divák, kterému jsou francouzské dějiny hodně vzdáleny, se musí hodně soustředit a dávat pozor na každé slovo, aby věděl, o co v příběhu vůbec jde. Oproti tomu část po přestávce je propracovaná do sebemenšího detailu, nabízí celkem ponurou atmosféru, která samozřejmě do posledních let života poslední královny Francie patří. Na konec představení bychom měli mít při sobě kapesníčky, tolik emocí v jedné ze závěrečných scén jsem na jevišti dlouho neviděla.
Marešová jako Antoinetta exceluje
Ač by se dle propagace mohlo zdát, že titulní role Antoinetty je svěřena pouze jedné představitelce, a sice Monice Absolonové, není tomu tak. Absolonová se o nelehký osud poslední francouzské královny střídá s muzikálovou zpěvačkou Ivou Marešovou. I přes výborný výkon Absolonové je to právě Marešová, jejíž Antoinetta je taková, jakou si ji představujete. Vznešená, přirozená, s příjemným sametovým hlasem, který krásně zapadá do romantických písní Jiřího Škorpíka.
V obsazení mnohé zaskočilo jméno Michala Novotného coby krále Ludvíka XVI. Novotný o svých kvalitách však přesvědčil již v muzikálu Divadla na Vinohradech Jak udělat kariéru snadno a rychle, a tak dostal od režiséra Balaše další šanci se projevit. Role mu sedí skvěle. Herecky zaujme víc než Roman Vojtek, který této postavě nevkládá takovou autoritu jako jeho kolega. Nicméně se zpěvem to mají protagonisté naopak. Každopádně, půjdete-li na Novotného či Vojtka, s oběma budete spokojeni.
Kdo zklamal, je Renata Drössler coby guvernantka, a to hlavně po pěvecké stránce. To kompenzuje Bohuš Matuš, který přestože má malou roli žalobce, v paměti vám jistě zůstane hodně dlouho. Za zmínku jistě stojí i výkony Petera Strenáčika, Vandy Karolyi Konečné a Petra Macháčka. Antoinetta však celkově nabízí obsazení, které je ve většině případů hodně vyrovnané.
Řadíte-li se k muzikálovým nadšencům, určitě na Antoinettu – královnu Francie zajděte. Budete mile překvapeni. V posledních letech neměla divadla Broadway a Hybernia nejlepší pověst co se kvality zdejších titulů týče. Nyní se však vymanila od nudných „davidovek“ a nabízí kvalitní kousek, který rozhodně stojí za zhlédnutí. Nebýt chaotické první půlky, směle bych Antoinettu označila za jeden z nejlepších muzikálů, které mají pražské scény momentálně na repertoáru.
Text: Michaela Rochovanská
Foto: Robin Puškáš