Petr Kolečko se na podzim tohoto roku dočkal hned dvou premiér. Jednou z nich je v kinech právě uváděný film Bajkeři, tou druhou divadelní hra Dvě noci na Karlštejně v Divadle Kalich. Jedná se o další pokus této vyhledávané pražské scény o uvedení původní komedie v tvůrčí spolupráci Kolečko – Drábek, tou první byl společný počin Žena za pultem 2.
Inscenace Dvě noci na Karlštejně, která se divákům Divadla Kalich poprvé představila 20. září, je poměrně bizarní veselohrou, sarkasticky a s notnou dávkou ironie líčící poměry z prostředí zbohatlíků. Divákovi jistě neujdou narážky na postavy jak z domácí politické a podnikatelské sféry, tak na aktuální společenské dění.
Příběhem provází čtveřice dobře vyprofilovaných postav. Iveta (Lucie Benešová) je prototypem dokonalé české manželky, která na zdánlivou lásku ke golfu a knedlík právě uhnala velkopaštikáře Borise. Divačkám v úvodu ochotně radí, jak ulovit boháče a žít spokojený život plný luxusu. Velkopaštikář Boris (Václav Kopta) je zbohatlík a vášnivý milovník golfu, který se vzhlédl v Karlu IV. Právě koupil hrad Karlštejn a chystá se s Ivetou na zplození malého golfového génia.
Chmela vnáší do příběhu prvky sci-fi
Mezi další postavy patří národní hrdina, kosmonaut Vojtěch (Igor Chmela). Právě s ním vnáší Kolečko do děje prvky sci-fi, neboť je zde několik odkazů na filmy E. T. Mimozemšťan a Vetřelec, jehož se diváci v druhém dějství opravdu dočkají. Poslední z komediálního kvarteta je miliardářská dcerka stavitele golfových hřišť Marika (Jana Bernášková). Vyrůstala na ptačím, čapím, hnízdě… v takovém luxusu, že jí realita světa tak nějak uniká.
Inscenace se opírá o kvalitní herecké obsazení, jednoznačně však projevem i komediálností vyniká Igor Chmela. Do jaké míry se s rolí sžil Václav Kopta, je diskutabilní. Jeho projev nepůsobí vždy jistě a přirozeně, přestože se jedná o velmi zkušeného činoherního herce. Obsazení Lucie Benešové do role zdánlivě hloupé, jinak však velmi praktické manželky, bylo trefou do černého. Jak je patrné, model prsaté blondýny se znalostí české kuchyně je i v dnešní době u mužů stále aktuální a žádoucí. Nejméně prostoru má k prosazení se Jana Bernášková, avšak když už se objeví na scéně, její podání naivní, života hledající Mariky vás pobaví.
Stylově naprosto odlišná dějství
Celé první dějství se odehrává na golfovém hřišti po svatbě Borise a Ivety. Postupně se divákovi představují všechny postavy, z nichž každá má nějaký „hendikep“ (golfová terminologie se ve hře objevuje poměrně často). První polovina představení je poměrně svižná, vydařená na vtipy, dvojsmysly i narážky. Opravdu se budete dobře bavit. Oproti tomu ta druhá se jeví jako velmi svérázná, stylově naprosto odlišná. Kosmonaut Vojtěch porodí Vetřelce, do Borise uhodí blesk a Iveta zase sežene knedlík. Přechody mezi jednotlivými obrazy jsou změtí koordinovaně nekoordinovaných pohybů, někdy tance na hudbu Darka Krále.
Celkový dojem z titulu režiséra Davida Drábka je takový, že určitě stojí za vidění, pokud hledáte intelektuálně nenáročnou hru či jste příznivci Kolečkovy tvorby. Jedná se o „oddechovku“ s dobrými vtipy, narážkami a sehraným hereckým obsazením. Přestože inscenace často balancuje na hraně trapnosti, divák se dobře baví. Navíc hra skončí dřív, než by to opravdu trapné být mohlo.
Text: Viola Kučerová
Foto zdroj: Richard Kocourek