Nadčasový americký muzikál Cabaret se u nás dočkal dalšího zpracování. Tentokrát se v kabaret proměnilo jeviště Městského divadla v Mostě. Diváci se tak rázem ocitli v Kit-Kat klubu, plném pochybných ženštin a perverzní zábavy pod režijním vedením Pavla Ondrucha.
Režisérovi Pavlu Ondruchovi se v inscenaci povedlo zachytit atmosféru předválečného Berlína. Za doprovodu krásných písní se stanete součástí neutuchající zábavy jednoho kabaretu, kdy v první polovině představení jen zíráte nad světem zdejších návštěvníků, kteří hýří nespoutanou zábavou i závislostí na drogách, a vulgarismy se tu také opravdu nešetří. Takže pokud s tím máte sebemenší problém, asi to nebude úplně představení pro vás. Nicméně peprnější slova i ostřejší scény zde mají své opodstatnění. Vždyť, jsme přeci v kabaretu! V kabaretu, nad nímž se záhy stahují černá mračna dějin – pozvolný nástup nacismu, zmaru a nenávisti.
Po přestávce tak při sledování inscenace pocítíte mrazení v zádech, o to víc, když si uvědomíte, že někdejší situace je stále aktuální. „Neochota a neschopnost vést dialog s druhým člověkem, netolerance a násilí, naslouchání frázím a jednoduchým pravdám, nic z toho se neztratilo, ba naopak, je stále aktuálnější a nebezpečnější,“ přibližuje dramaturg Michal Pětík. Právě druhá polovina představení neuvěřitelně uteče a vtáhne vás do děje, ta první je oproti tomu zbytečně zdlouhavá, což ve výsledku ubere muzikálovému dílku na kráse.
Hudbu pro Cabaret napsal skladatel John Kander, který proslul takovými muzikálovými hity jako Chicago nebo Zorba. Mosteční tvůrci pak udělali jenom dobře, že jeho hudbu můžeme slyšet v podání živého orchestru neboli devítičlenného Kit-Kat Bandu pod taktovkou Františka Krtičky. Vždyť právě živá hudba je u českých muzikálů vzácností, což je velká škoda.
Prostorné mostecké jeviště budí dojem, že se opravdu ocitáte na velkolepé show. Autorem „nablýskané“ scény je Michal Syrový. Třebaže ji pojal vcelku jednoduše, určitě na vás udělá dojem. Pod kostýmy se pak podepsala Helena Tavelová, díky níž si přijde na „své“ především pánské oko, které potěší sexy oděné (nebo spíše neoděné) zdejší klubové girls. Takže, milé čtenářky, pokud své protějšky vyvedete do divadla z donucení, buďte si jisté, že této návštěvy litovat nebudou.
Posily z pražských muzikálů
Velkým přínosem pro muzikál je bezesporu herecká posila Lucia Jagerčíková. Talentovanou Slovenku známe především z pražské muzikálové produkce, kde získává čím dál větší herecké výzvy. Největší role však jsou jí přány především v mosteckém divadle, kde se poprvé představila coby Kate Seldenová ve Zpívání v dešti, následně pak v hlavní ženské roli v činoherním představení Postřižiny. Zaujala natolik, že když se hledala hlavní hrdinka do Cabaretu, bylo tvůrcům jasno. Sally Bowles je tak ozdobou nejen Kit-Kat klubu, ale i samotného muzikálu, kdy její představitelka srší záviděníhodnou energií, skvěle vyjadřuje emoce a její zpěv si zamilujete.
Lucia však není jedinou hostující posilou mostecké inscenace. Hostuje zde i taktéž výborná Kateřina Sedláková v roli roztomilé šlapky, které neunikne ani jeden mužský. Už jen díky jejímu silnému hlasu tuto zpívající herečku určitě nepřehlédnete. Z obsazení pak zaujme i William Valerián a Karolína Herzinová, pamatovat si jistě budete i průvodce děje a Kabaretiéra, kterého se zhostil herec Jakub Dostál.
Pokud se rozhodnete, že se vypravíte do Mostu na tento muzikál, nebudete litovat. Sice se nejedná o dílo, na které byste chtěli zajít znova, ale určitě na něj jen tak nezapomenete. Ať už proto, že se jedná o skutečně odvážnější kousek, který jinde jen tak nenajdete, či pro překvapivě zajímavé zpracování oblastního divadla, které tak v mnohém může konkurovat pražské muzikálové produkci.
Text: Michaela Rochovanská
Foto zdroj: Městské divadlo v Mostě