Divadlo Broadway ovládla v září loňského roku Mata Hari. Nejnovější muzikál, který nabízí hudbu Michala Davida, předčil veškerá očekávání. Z klasického „písničkálu“ typu Kleopatra či Angelika dostal titul konečně takovou muzikálovou podobu, která se od muzikálového žánru očekává.
Michal David navíc vyměnil svůj typický „popík“ za příjemný jazz, který se krásně poslouchá a vytváří dobovou atmosféru. Hudba krásně vykresluje i velmi vydařené části představení v kabaretním stylu.
V režii Radka Balaše, jenž je pro produkci velkým přínosem, tak vzniklo představení, které čítá mnoho činoherních výstupů. Doplňuje je hezká hudba a propracovaná taneční čísla.
Propracovaná choreografie
Většinou jsme byli u titulů Divadla Broadway zvyklí na nezvykle mnoho tanečníků company na malém jevišti. To ale choreografka Leona Qaša Kvasnicová „zkrotila“, tanečníci mají své vlastní scény, které do příběhu krásně zapadají.
Stejně tak se produkce konečně zbavila přehnané projekce. Využívaná je jen pro nezbytné detaily, které k příběhu patří. Stejně tak dobové kostýmy z dílny Romana Šolce nejsou přeplácané, ale spíše slušivé.
Muzikál ukazuje postavu Maty Hari, známou tanečnici a špiónku, jako citlivou ženu, které zemřel malý syn a která byla zanedlouho připravena svým manželem také o dceru.
Zajímavé je, že příběh muzikálu je zpracovaný jako vzpomínka na mládí hlavní představitelky, na život plný lásky, vášně, zrady, zklamání. Vzpomíná u komisaře, protože je zadržena kvůli obvinění ze špionáže a vlastizradu. Nakonec je popravena, a to je právě nejsilnější zážitek představení. Poté, co si vyslechnete zpověď jejího smutného života, boj o dceru, je vám v tu chvíli úzko.
Představením provádí kabaretiér Maurice Chevalier, kterého s veškerým humorem ztvárňuje Aleš Háma. Svými komickými vstupy jinak ponurou atmosféru dokáže velmi zpříjemnit. Zároveň neustále komentuje situace a pohrává si s postavou Maty Hari jako s loutkou. Nikdo dodnes neví, byla-li skutečně špiónkou, kurtizánou či jen nešťastnou milující matkou. I když tvůrci muzikálu spíše inklinují k tomu ji představit jako oběť nevybíravého a krutého osudu.
Michaela Horká exceluje jako femme fatale
O titulní roli se dělí tři herečky. Škoda jen, že veškerá propagace stojí jen na dvou představitelkách, jež mají známou tvář. Nicméně i bez slavného příjmení jde ztvárnit postavu na výbornou, což dokazuje právě Michaela Horká, jejíž Mata Hari je přirozená, krásná, chvílemi koketní, jindy zas životem ztrestaná a nešťastná žena. A diváky dokáže zaujmout nejen svým herectvím a citem, který je vidět především ve scéně s dcerou Non, kdy se vám skoro až derou slzy do očí, ale velice zaujme také zpěvem.
Kdo v obsazení zklamal, je Josef Vojtek. V Kabátech možné exceluje, ale romantickému muzikálu jeho „drsňácký“ hlas příliš nesvědčí a místy mu není příliš rozumět. V činoherních partiích pokulhává za svými hereckými kolegy.
To se však nedá říct o herci Pavlu Soukupovi, který je v činoherních výstupech coby nekompromisní vyšetřoval výborný. Právě dialogy vyšetřovatele s Matou Hari jsou plné napětí i emocí.
Produkce Divadla Broadway výběrem tématu, tvůrců i herců konečně dokázala, že umí představit muzikál, který skutečně stojí za zhlédnutí. A přesto, že druhá polovina představení se nese oproti té první v celkem rychlém tempu, je to muzikál, na který se divák určitě rád vydá i podruhé.
CD K MUZIKÁLU MATA HARI
Muzikál Mata Hari si můžete připomenout písněmi, které vyšly na CD. Nalezneme na něm celkem 19 písní. Škoda, že nedostalo prostor více alternací, což by albu jistě slušelo více. V hlavních rolích zde uslyšíme Kateřinu Brožovou, Jiřího Langmajera a Josefa Vojtka.
1. Nekonečná touha – J. Langmajer
2. Dospělá jsem – J. Langmajer, A. Bartošová
3. Loď splněných přání – A. Bartošová, J. Vojtek
4. Dopis rodičům (mluvené) – K. Brožová
5. Tanec domorodců – instrumental
6. Slzy a pláč – J. Vojtek
7. Lépe je dál jít sám – K. Brožová, A. Bartošová, J. Vojtek
8. Montmartre tančí a zpívá – M. Párová
9. Jak namalovat touhu – J. Langmajer, A. Bartošová, R. Schwab
10. Díky patří švadlenkám – A. Bartošová, M. Párová, M. Pikolová, L. Hloušková
11. Tanec boha Šivy – instrumental
12. Kde je moje Non – K. Brožová, Ch. E. Gottová
13. Právě hvězda vychází – J. Langmajer
14. Armáda milenců – K. Brožová, J. Langmajer
15. Musím už jít – K. Brožová, P. Pecha
16. Smlouva s ďáblem – K. Brožová, J. Langmajer, R. Schwab, M. Stropnický
17. Noc utkaná z lásky – K. Brožová, J. Vágner
18. Dance Macabre – instrumental
19. S Bohem – K. Brožová
Text: Michaela Rochovanská
Foto: Michaela Wenigerová